universiteit, nyepi en het zuiden - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van coral stam - WaarBenJij.nu universiteit, nyepi en het zuiden - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van coral stam - WaarBenJij.nu

universiteit, nyepi en het zuiden

Door: Coral Stam

Blijf op de hoogte en volg coral

19 Maart 2016 | Indonesië, Singaraja

Na weer een tijdje een nieuwe blog! afgelopen erg druk geweest. Weer veel gezien en beleeft.

Maandag 07-03-2016
Vandaag de eerste lessen gehad op de universiteit. Windesheim werkt samen met deze universiteit en hebben een programma gemaakt waarin wij op maandag en dinsdag les krijgen over de taal en de cultuur van Bali.
De eerste les was een les waarin we Bahasa Indonesia leren. Dit is de nationale taal van Indonesië. Naar mijn gevoel was het een rommelige les. De docent was enthousiast en had volgens mij het gevoel dat wij al aardig de taal spreken wat niet zo is. Daardoor sprong hij van het ene naar het andere onderwerp en kon ik hem niet volgen. Dit was voor mij erg verwarrend en heb ik maar netjes alles op geschreven om er hopelijk voor mijzelf thuis meer duidelijkheid in te krijgen.
De tweede les was een les over de cultuur. De docent vertelde over een speciale dag die gevierd wordt op Bali. Deze dag wordt Nyepi genoemd. Dit betekend de dag van de stilte (wordt alleen op Bali gevierd). Op deze dag is het stil op heel het eiland en mag je geen vuur en elektriciteit gebruiken en mag je, je huis niet uit. Deze dag is de eerste dag van het nieuwe jaar op de Balinese kalender is. Deze dag staat in het teken om jezelf en de aarde te reinigen en de aarde te respecteren. Het was fijn om te horen wat je wel en niet kan doen op deze dag en wat het betekend voor de mensen hier.
's avonds genoten van een mooie zonsondergang en een poging gedaan om bij een Warung wat te eten. Helaas waren ze het eten van mij en 2 anderen vergeten en hadden ze alles al opgeruimd. Door de hitte hier heb je weinig trek, dus een keertje geen eten is geen ramp. Daarna nog even bij een bar genoten van happy hour om daarna lekker te gaan slapen. 's avonds is het trouwens heerlijk om hier te rijden. Bijna geen verkeer waardoor je lekker kan doorrijden. Maar alsnog wel opletten want sommigen rijden hier zonder licht.

Dinsdag 08-03-2016
Vandaag waren we vrij van de universiteit in verband met de ceremonies die voor gaan aan Nyepi. 's middags zijn we naar Sari geweest omdat haar kleinkind morgen 3 maanden is en er dan een ceremonie wordt gedaan waarbij het kind een naam krijgt en voor het eerst de grond aan zal raken. Erg belangrijk dus. Vandaag was daarvoor een poppenspel. Het is een ander poppen spel dan in Nederland. Het is meer een schaduw spel waarbij een verhaal wordt verteld van het Hindoeïsme. Waar het over ging kan ik niet vertellen want dat was moeilijk te volgen. Ze waren vandaag druk met de voorbereidingen waardoor we naar een tijdje zijn gegaan. In Lovina eerst gekeken naar het begin van de optocht van de Ogoh Ogoh's. Ogoh Ogoh's zijn gemaakte standbeelden van demonen. Ze gaan hiermee de hele stad door om ze aan het eind te verbranden zodat de demonen weggaan. Nadat we wat hadden gegeten, zijn we opzoek gegaan naar de plek waar de Ogoh Ogoh's werden verbrand. Door op het geluid af te gaan waren ze makkelijk te vinden. We waren nog net op tijd om ze in de fik te zien gaan. Het lijkt een spektakel, maar dat vond ik mee vallen. Iedereen zat er een beetje omheen en keek hoe ze afbranden. Daarna was het voorbij en ging iedereen naar huis.
Bij een beachclub was een live bandje. Dus daar nog even gebleven en toen ook richting huis gegaan.

Woensdag 09-03-2016
Vandaag was het Nyepi. Normaal komen er de hele tijd van alles langs ons huis en is er altijd wel wat rumoer. Nu was hete muisstil. Je zag niemand op straat en het enige wat je hoorde waren de dieren die geluid maakten.
Het was mooi om een keer mee te maken. Vooral omdat je weet wat het met de mensen hier doet. Maar als ik ooit weer op Bali ben met Nyepi, zou ik graag in een hotel willen zitten. Hier schijnt net iets meer te doen zijn. Ik vond het verstikkend dat je verplicht in huis moest blijven en dit niet zelf kon beslissen. Doordat het stil moest blijven, kan je weinig doen en sloeg de verveling toe. 's avonds moesten de lichten uit blijven. En het was even schrikken als je dan mensen over straat ziet lopen met zaklantaarns. Ze waren waarschijnlijk aan het kijken of het daadwerkelijk stil was en de lichten uit waren. Je merkt dan wel hoe belangrijk deze dag van de mensen hier is.

Donderdag 10-03-2016 tot zondag 13-03-2016
Doordat we nog vrij waren van onze projecten, Zijn we met een groepje een lang weekend naar het zuiden geweest naar het plaatsje Kuta. Om hier te komen moesten we over bergen waar je fantastische uitzichten had over van alles en had je een stukje waar wilde apen langs de weg zaten. Kuta is voornamelijk bekend onder Australiërs en Japanners als een plek waar je kan feesten. Dit hebben we dan natuurlijk ook gedaan.
Natuurlijk ben ik een paar keer verdwaald geweest dit weekend. Maar elke keer kwam ik toevallig iedereen weer tegen.
In Kuta hebben ze witte stranden en mooie golven om op te surfen wat sommigen dan ook hebben gedaan. Ik heb het er nog niet op gewaagd. Misschien dat ik het later ga doen. Maar daar ga ik nog even over nadenken.
Dicht bij ons hotel zat een restaurant waar ze Hollandse lekkernijen hadden! Hier natuurlijk wel even van genoten. Vooral de frikandel speciaal was erg genieten!
Ook naar een shopping mall geweest waar ze bekende kledingwinkels hebben. Toen ik hier liep voelde ik me erg rijk. Dit kwam voornamelijk omdat je aan de andere kant de toeristenwinkeltjes ziet van de Indonesiërs. Ik besefte me toen dat hun nooit kunnen shoppen in de winkels waar wij op dat moment liepen puur omdat hun maandloon vaak minder is dan de prijs van één shirtje in die winkels.
Later nog op zoek gegaan naar de zitzakken met gekleurde parasolletjes in Semyniak waar je een erg mooie zonsondergang moet kunnen zien. De zonsondergang was inderdaad geweldig. Voornamelijk met de achtergrond muziek die er live werd gespeeld.
Op de terugweg gestopt bij een meer in de bergen om even uit te rusten. (de rit duurt ongeveer 3 uur).
Kuta is een leuke stad maar erg toeristisch. Ik was na deze dagen ook weer blij om weer terug te gaan naar het noorden waar het toch wat rustiger is en de mensen er naar mijn gevoel minder opdringerig en aardiger lijken.
's avonds op tijd gaan slapen. Want veel slaap had ik in Kuta niet gehad.

Maandag 14-03-2016
Vandaag weer les gehad op de Universiteit. De taalles nog steeds rommelig maar er zat al wel meer een rode draad in. Bij de cultuurles het een klein stukje over het Hindoeïsme gehad en wat voor invloed deze heeft op de mensen in Bali. Ze geloven dat de dag waarop je geboren bent, zegt hoe jij bent, welke boom bij jou past, enz. Ook kwam ik erachter hoe erg men hier in geesten gelooft. Als je ergens binnen loopt moet je een klein gebedje doen voor de geesten die er mogelijk zijn, offer je voordat je gaat eten op alle plekken waar boze geesten kunnen zijn wat van het eten wat je hebt gemaakt, zijn er bomen met zwart witte doeken waarbij als je er langs rijd moet toeteren want daar zitten geesten en die moet je tevreden houden en kan je sommige dingen het beste op bepaalde dagen doen of moet je ze juist laten. Als ik er aan denk waar ze allemaal aan moeten denken, zou ik helemaal gek worden. Ik denk ook dat als je er niet mee op gegroeid bent, het nooit helemaal zou kunnen begrijpen. Ook vond ik het apart om zo'n nuchtere docent die overal over nadenkt en er boeken over schrijft, zo'n sterk geloof in het Hindoeïsme te hebben zoals ze dat op Bali doen. (Dit verschilt volgens mij erg met hoe het bijvoorbeeld in India beleeft wordt)
's middags naar Lovina geweest waar we met Sari en Enik hebben gesproken. Twee schatten die ons overal mee willen helpen en twee keer per week langs komen om te helpen ons huis schoon te houden.

Dinsdag 15-03-2016
Vandaag twee taallessen gehad achter elkaar. Best vermoeiend. Voornamelijk omdat elke taalles door een andere docent gegeven wordt en waardoor we op drie verschillende manieren de taal aangeleerd krijgen.
Voor de rest van de dag weinig gedaan omdat ik nog wat bij moest komen van het afgelopen weekend.

Woensdag 16-03-2016
Vandaag voor het eerst naar mijn project geweest. We werden hartelijk ontvangen en hebben kennis gemaakt met een aantal docenten. Vandaag mee gekeken met een Engelse les. Wat wordt hier anders les gegeven dan in Nederland. De docent zat veel aan zijn bureau en de kinderen waren voornamelijk naar hem aan het luisteren. Wel erg leuk om te zien dat ze het engels ook oefenen door liedjes te zingen die de kinderen aanspreken en waar ze plezier in beleven. Doordat ze nu druk zijn met voorbereidingen op examen en er volgende week een van de grootste Indonesische radiostations langs komt, kan ik helaas pas later mee kijken met de docenten van de counseling. Dus aankomende tijd wil ik mij voornamelijk gaan concentreren op het kennismaken van de kinderen en kijken hoe alles te werk gaat op de school.

Donderdag 17-03-2016
Vandaag meegedaan aan een workshop die gegeven werd door een Amerikaan aan de docenten van Bali Mandara. Deze workshop ging over hoe les te geven aan kinderen. Veel wat deze man vertelde komt overeen met hoe wij in Nederland les geven waardoor ik het meeste al wist wat hij vertelde. Maar ik merkte tijdens deze workshop hoe nieuw die manier van les geven is hier. De docenten kijken er met een ander perspectief erna. Maar je merkt hoe graag ze willen leren, hoe enthousiast ze zijn over deze workshop en hoe belangrijk deze workshop voor hen is. Het was voor mij echt een bewustwording hoe anders het hier gaat. Aankomende tijd wil ik mij hier in gaan verdiepen en hopelijk wat meer duidelijkheid voor mij zelf er in krijgen.

Vrijdag 18-03-2016
Vandaag een extra dagje vrij geweest. 's middags naar het rini hotel geweest om een duik in hun zwembad te nemen en bezig te gaan met school. 's avonds wat gegeten en naar een barretje geweest. Bij thuiskomst zaten er wat studenten van de universiteit waaraan wij gekoppeld zijn voor hun hulp bij projecten met bijvoorbeeld vertalen, enz. Was erg gezellig en leuk om hen ook wat beter te leren kennen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

coral

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 2721

Voorgaande reizen:

25 Februari 2016 - 18 Juni 2016

ISD minor Bali

Landen bezocht: