De eerste dagen Indonesië - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van coral stam - WaarBenJij.nu De eerste dagen Indonesië - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van coral stam - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Indonesië

Blijf op de hoogte en volg coral

29 Februari 2016 | Indonesië, Singaraja

Hallo lieve mensen,
Voor mijn opleiding heb ik voor mijn minor gekozen voor minor ISD. Met deze minor ga ik 4 maanden bezig bij een project in Bali. Ik ga op een middelbare school bezig met counseling. Dit houd in dat ik met de kinderen in gesprek ga om te kijken waar zij tegen aan lopen en waar ik hen mee kan helpen.
Om iedereen op de hoogte te houden schrijf ik deze blog. Ik ga proberen af en toe er één te plaatsen zodat iedereen op de hoogte kan blijven.

donderdag 25-2-2016 en vrijdag 26-2-2016
Vandaag zijn we op het vliegtuig gegaan. Na 3 uur vliegen een tussenstop gehad in Istanbul. Daarna nog een vlucht van ongeveer 14 uur naar Jakarta.
Vrijdagavond zijn we in Jakarta aangekomen vloog de hitte direct om ons heen. gelukkig was het al avond koelde het af. Ik had het gevoel dat er direct een laagje vies water over mijn hele lichaam zat. Dit gevoel is nog steeds niet weg. Behalve tijdens het douchen of met de ventilator aan gericht op jezelf.
Direct werden we ook geconfornteerd met iets waar we de aankomende tijd veel zullen doen... wachten. De bus die ons naar het hotel zou brengen zat vast in het verkeer. Daardoor zou hij "5 minuten" later zijn. Na 2 uur wachten was de bus er nog niet en hebben we een taxi genomen naar het hotel. Toen we in de taxi zaten begreep ik hoe de bus vast kon zitten in het verkeer. Ze kennen hier geen verkeersregels en zijn de hele tijd aan het bumperkleven. Ze laten niemand erdoor. Van een 2 baan weg maken ze rustig een 4 baan weg.
Aangekomen bij het hotel hebben we even wat gegeten en zijn toen lekker gaan slapen.

Zaterdag 27-2-2016
Vandaag hebben we rondgekeken in Jakarta. De taxi van gister reed ons vandaag door Jakarta. Dit was erg fijn omdat we zo nergens op hoefde te wachten en we niet de hele tijd met onze tassen hoefden te sjouwen.
Eerst zijn we bij de de grootste moskee van Azië geweest. en daarna naar een kerk die er recht tegenover stond. Ik vond het apart maar ook mooi om te zien hoe 2 van zulke reliegeuze gebouwen dicht bij elkaar konden staan zonder dat mensen daar moeilijk over deden. Je merkt ook hier dat iedereen respect heeft voor elkaars geloof en daar ook respectvol mee omgaat.
Hierna zijn we naar het Hollandse centrum gegaan. Hier heeft vroeger de VOC gezeten. Dit was ook te zien doordat er overal nog huizen stonden zoals je ze ook in Nederland ziet en ook af en toe Nederlandse woorden zag staan. We hebben hier wat gegeten in restaurant Batavia. Een restaurant met westerse prijzen. Maar wel lekker.
Dit restaurant zat aan een plein. Toen we dit plein over wilde lopen om alles te bekijken werden we snel zelf een attractie. Iedereen wilde met ons op de foto. Voornamelijk met twee jongens uit de groep die bijna
meter lang zijn. Ook kwamen we hier een man tegen die ons wat heeft verteld over wat de VOC hier allemaal had gedaan. Ook kwamen we bij een brug die in de VOC gebouwd is. Hieronder leven ook mensen. Dit was echt apart en ik vond het heftig om te zien dat er mensen onder een brug leven. Het water is hier grijs van viezigheid en onder de brug lag allemaal afval. Dit deed mij wel realiseren hoe rijk wij zijn en wat een geluk wij moeten hebben dat wij in huizen kunnen slapen en we een sociaal zorgstelsel hebben.
Na de brug zijn we door een soort sloppenwijk gelopen. De huizen waren gemaakt van allerlei materialen en je zag bijna niemand op straat. Dit komt denk ik doordat de meeste mensen aan het werk waren. Wel stonk het er erg vooral toen we aankwamen bij een riviertje. Hier lagen in de smalle straatjes overal vis in emmers. Het rook alsof ze daar al een aardig tijdje lagen. Hier zijn we op boten gestapt. Deze boten hebben ons naar de haven van Jakarta gebracht. Hier lopen de mensen nog de boot op zoals ze dat vroeger ook deden. Met een smalle loopplank. Je zag zie hier alles op de boten doen. Bijvoorbeeld zakken cement. Dit deden ze allemaal zonder machines te gebruiken.
Vanaf de haven zijn we een stukje met tuktuks gaan rijden. Aan het begin is het geweldig maar op den duur werd ik wel wat misselijk erin. Dit kwam denk ik doorat de wegen veel hobbels hebben en de tuktuks zich overal tussen moeten duwen. Na een tijdje te hebben gereden kwamen we de achter dat de tuktuk chauffeurs verdwaald waren. Na een telefoontje wisten ze waar ze heen moesten en zijn we toch op de bestemming aangekomen. Dankjewel telefoons! Vanaf hier naar het vliegveld gegaan om naar Bali te vliegen. Na 3 uurtjes vliegen zijn we aangekomen 's nachts op Bali. Direct in de auto gestapt om 2 en een half uur naar onze huisjes te rijden. Toen we aankwamen zijn we lekker gaan slapen als dat lukte.

Zondag 28-02-2016
Na een slapeloze nacht om 5 uur 's ochtends de oproep tot bidden van de moskee gehoord. Dit is een lekkere wekker om mee wakker te worden 's ochtends.
Vandaag niet veel gedaan. We hebben vandaag onze scooters gekregen. Dit is ons vervoer hier op Bali. Je ziet hier iedereen op scooters rijden en is ook het voertuig hier. Toen ik op zoek was naar een pinautomaat kwam ik erachter dat mijn tank leeg was. Dus op naar een tankstation. Hier aangekomen is het een aparte gewaarwording. Alle pomps zijn leeg behalve de pomp voor de scooters. Hier staat een rij voor die bijna tot de weg rijkt. Het is dat ook verstandig om het geld alvast gereed te hebben. Bij deze pomp staat ook een pompbediende die de hele tijd de tanks van de scooters vol gooit en wie je ook moet betalen.
Het geld hier is nog wel wennen. Het is veel in 100 tot 1 miljoen de bedragen. Maar je moet moet wel bedenken dat het alsnog bijna niks is want 15000 Rp is 1 euro. Hier moet ik nog wel aan wennen en ook hoeveel ik elke keer moet betalen. Tot nu toe wilde ik elke keer een verkeerd briefje geven.
Ook het rijden op de scooters is wennen. De scooters zelf zijn erg fijn en rijden goed. Alleen moet je hier links rijden en dat is als je gewent bent om rechts te rijden erg wennen. Op drukke plekken is het makkelijk want dan kan je met de rest mee. De rustige plekken zijn gevaarlijker want dan heb ik snel de neiging rechts te rijden. Maar ik denk als ik gewoon vaak genoeg rijd, komt die helemaal goed! :)

Groetjes, Coral

  • 03 Maart 2016 - 17:25

    Berrie:

    Leuk om te lezen!

  • 03 Maart 2016 - 17:36

    Maryline:

    Klinkt goed nichtje!! Leuk dat je een blog bijhoudt :).

  • 03 Maart 2016 - 18:19

    Emma:

    Leuk Coral! En hoe is het eten. ...?? Nog niets raars gehad?

  • 03 Maart 2016 - 19:15

    Sander En Anneleen :

    Wat leuk dat je een blog houdt! De Aziatische cultuur heb je al ondervonden ...het zijn ook altijd die tuk tuks weer die verkeerd rijden ( bewust) ..:-) inmiddels al in het ritme gekomen?

  • 03 Maart 2016 - 19:46

    Geke Holtland:

    Leuk hoor! Succes daar!

  • 04 Maart 2016 - 12:00

    Geertje En De Rest:

    Wat gaaf Coral! Leuk om zo te kunnen lezen hoe het met je gaat. Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

coral

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 2729

Voorgaande reizen:

25 Februari 2016 - 18 Juni 2016

ISD minor Bali

Landen bezocht: